مادر بودن در آمریکا ارزشی ندارد

خرید بک لینک

انتقاد یک محقق ایرانی مقیم آمریکا از جایگاه زن در این کشور

لیلا پیران در گفتگو با بی بی سی:

پیش از به دنیا آمدن رها هم متوجه شده بودم که راجع به مادرانی کهمن میشناسم و در کل مادرها قضاوتهایی وجود دارد که به نظر من ریشه در نظاماقتصادی، سوپرکاپیتالیستی، آمریکا دارد. شما اینجا خیلی از مناسبات زندگیتان راباید با وضعیت شغلی و وظایف محیط کار تنظیم کنید. به قوانین کارگری نگاه کنید.چیزی به نام مرخصی زایمان وجود ندارد. اگر بخواهید مرخصی بگیرید باید از خیر حقوقتانبگذرید.

ایالات متحده در مقایسه با دیگر کشورهای غربی در آخرین رتبهتسهیلات برای مادران قرار دارد؛ در حالی که در آلمان مادران ۴۲ هفته مرخصی زایمانبا حقوق و مزایا دارند و علاوه بر آن میتوانند با اطمینان از حفظ شغلشان ۱۲۰هفته دیگر هم مرخصی بدون حقوق بگیرند، در آمریکا زنان فقط مجازند پس از زایمان ۱۲هفته مرخصی آن هم بدون حقوق داشته باشند. این ۱۲ هفته هم تنها به مادران شاغلیتعلق میگیرد که در شرکتی با حداقل ۵۰ کارمند یا کارگر مشغول به کارند و حداقل هم۱۲۵۰ ساعت سابقه کار دارند.

برای همین است که میگویم مادر بودن در آمریکا ارزشی ندارد. بخشمهمی از مطالعات من در دوران فوق لیسانس و دکتری به نقش مشارکت زنان در اقتصادجوامع متمرکز بوده؛ به ویژه زنان در جوامع خاورمیانه. من فکر میکنم کارآمدی یک زنیا یک نفر را نباید منحصر به فعالیت در خارج از خانه و در اجتماع دانست. همین جاستکه من به آن دسته از نظریههای فمینیستی که زن توانمند را فقط در خارج از خانهتعریف میکنند، انتقاد دارم.

او در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از زندگی مدرن مبتنی برالگوی توسعه غرب می گوید:

اینجا شما شبکه حمایتیندارید. اکثر زوجهای جوان چه مهاجر و چه جد در جد متولد آمریکا، اغلب در شهری بهدور از خانواده خودشان زندگی میکنند. برای همین هم اگر بخواهی شغلات را حفظ کنیباید از همان ماههای اول به فکر ساختن یک شبکه حمایتی یا استخدام پرستار کودک وثبت نام در مهد کودک باشی.

آشنایی کوتاه با زندگی آیت الله محمدی...

ما را در سایت آشنایی کوتاه با زندگی آیت الله محمدی دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 187 تاريخ: سه شنبه 1 فروردين 1396 ساعت: 23:07

صفحه بندی