روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان مازندران با صدوراطلاعیه ای پیرامون حواشی اقدام اخیر این نهاد در انتقال کتاب های قدیمی کتابخانهشهیدان نجاریان شهرستان بابل به ساری، دلیل این تصمیم را صیانت از میراث کهن ومکتوب در "فضایی استاندارد" قلمداد نمود.
نکته ای که در این میان قابل توجه به نظر می رسد این است که آثار موردبحث، نه در روزهای اخیر که مدت هاست در این کتابخانه قرار داشته است. چرا در اینمدت، نهاد مذکور نسبت به ایفای وظیفه خود در صیانت از این آثار – که مطابق ادعایمسئولان در گونی! نگهداری می شد- غفلت ورزیده است؟
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: "طی بازدید کارشناس نهاد از مازندران، تعدادی کتاب چاپ سربی که در وضعیتنامناسب نگهداشت در کتابخانه شهیدان نجاریان بابل قرار داشت، یافت شد به گونه ای کهبه دلیل بی مهری های صورت گرفته در سال های گذشته در داخل گونی و کارتن نگه داریمی شدند و تمام کتاب ها در معرض نابودی کامل قرار داشتند"
این عبارات نشان می دهد که نهادکتابخانه های عمومی استان در این مدت یعنی تا قبل از بازدید کارشناس اعزامی ازمرکز، برای حفاظت از کتاب های قدیمی، اهتمام و دلسوزی لازم را نشان نداده است. بااین وصف معلوم نیست آیا از این پس یعنی در غیاب کارشناس اعزامی نیز در قبال حفظاین آثار وظیفه شناسی لازم را به خرج خواهد داد یا نه؟
مسئول مربوطه بی آن که نسبت به کوتاهیهای مجموعه ذی ربط در سال های اخیر، کوچکترین ندامت و عذرخواهی را اظهار کند مردمو مسئولان را مکلف به قدردانی از دلسوزی دیرهنگام خود نیز می داند: "اما این اقدامعقلانی که باید مورد تقدیر قرار می گرفت ..."!!
نکته دیگری هم در اطلاعیه مذکور به چشم می خورد که ابهام برانگیز است:"اما چنانچه شرایط نگهداری و فضای مطلوب در آن شهرستانفراهم گردد، بعد از مراحل آفت زدایی و درمان، کتاب ها به کتابخانه بابل عودت دادهخواهد شد."
چنان که از این متن بر می آید نهادکتابخانه های عمومی استان نه تنها در همه این سال ها نسبت به مناسب سازی فضایکتابخانه های شهرستانی در وزن و جایگاه علمی و فرهنگی بابل جهت نگهداری نسخ قدیمیاقدامی نکرده بلکه همچنان ایجاد فضای مطلوب را منوط به اقدام فاعلی مجهول می داند:" اما چنانچه شرایط نگهداری و فضای مطلوب در آن شهرستان فراهم گردد..."!
با این وصف به نظر می رسد مطالبه اصلیاز مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی استان باید حول این محور باشد که درآمدهایقابل توجه دریافتی از شهرداری های سطح استان که مطابق قانون به نهاد مذکور تعلق میگیرد به جای تجهیز کتابخانه های مازندران کجا و چگونه صرف شده است؟
امام جمعه محترم شهر بابل اخیراً در سخنانی به مناسبت فرار سیدن هفتهکتاب، ضمن گلایه از کمبود امکانات برای توسعه کتابخانه شصت هزار جلدی مرحوم آیتالله روحانی درباره نسخ خطی موجود در این کتابخانه نیز اظهار داشت: "گنجینه نسخ هزار جلدی خطی این کتابخانه از افتخارات فرهنگی شهر بابل درسطح منطقه می باشد."
امید است چنان چه اداره کل کتابخانههای عمومی استان عزمی برای تجهیز کتابخانه شهیدان نجاریان ندارد، لااقل به احتراممردم فرهنگ دوست شهرستان بابل و به منظور پرهیز از تشدید حساسیت ها، نگهداری آثارمنتقل شده را به کتابخانه آیت الله روحانی بابل واگذار نماید.
ما را در سایت آشنایی کوتاه با زندگی آیت الله محمدی دنبال میکنید
برچسب: کتابخانه, نویسنده: بازدید: 205